Fandom

WarrWikia

Świat Warhammera

238stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze4 Udostępnij

Według wczesnej mitologii Krasnoludów , Elfów i Jaszczuroludzi - miliony lat temu na ziemię przybyła rasa istot, znanych teraz jako Pradawni (Prastarzy). Były to dziwne stworzenia o niemal boskich mocach. Ukształtowały one klimat i teren tego świata. Uważano, że nie pochodzą z tego świata, lecz byli także jego twórcami. Nowo odkryty świat wydał im się dobry. Wiedzieli, że odegra główną rolę w historii wszechświata, postanowili więc pokierować jego drogą. Ogrzali go w promieniach słońca i wykuli kontynenty zgodnie z wzorami starożytnego proroctwa. Aby ułatwić sobie prace, stworzyli Portale Biegunowe na północnej i południowej granicy świata. Pozwoliły one na błyskawiczne podróżowanie przez rozległe przestrzenie dzielące ich skolonizowane światy.

Warhammer World Topographical map.jpg

Topograficzna mapa świata

Warhammer World Map.jpg

Mapa Świata

Później pradawni mieli zapłacić za swoje aroganckie wtargnięcie. Stworzone przez nich Bramy Wypaczenia na biegunach świata, każda przyćmiewająca największe góry, zostały zniszczone, jako że duchy znajdujące się w krainie za zasłoną skręcały się i gotowały wraz ze zmieniającym się światem żywych. Bramy Wypaczenia zapadły się w przełomowej dla epoki eksplozji, dewastującej kontynenty i zalewającej świat, wraz z konstrukcjami pradawnych, ogromnymi, gotującymi się morzami Chaosu. Zatarła się przez to granica pomiędzy rzeczywistością, a światem niematerialnym i zaczęły się one na siebie nakładać. Hordy demonicznych kreatur natarły na świat i wymordowały Pradawnych, niszcząc doszczętnie ich prosperującą do tej pory cywilizację .

Świat Warhammera mieści się na planecie, której powierzchnia jest pokryta kilkoma wielkimi kontynentami, z któych każdy posiada odrębną cywilizację i zróżnicowaną faunę. Wokół planety krążą dwa księżyce - biało-szary Mannslieb i zielonkawy Morrslieb, o który mówi się, że jest wielką grudą spaczenia, która znalazła się w atmosferze dawno temu, kiedy Bramy Wypaczenia upadły i zaczęły wylewać Chaos na ziemię. Aktualnie na planecie rządzi rasa ludzi, głównie z Imperium w Starym Świecie, utworzone przez Sigmara Młotodzierżce z niezliczonych walczących między sobą plemion terenu znanego jako Dorzecze Reiku, które urosło do prawie niedostępnego globalnego mocarstwa. Imperium jest najeżdżane ze wszystkich stron - z zimnej północy nadciąga groźny Chaos, ze wschodu hordy Zielonoskórych .Natomiast wewnętrzna niespójność kala chwałę imperium Sigmara i rozkłada je od środka.

Kontynenty

Stary Świat

WH Old World 4.jpg

Stary Świat

Imperium karl franz.jpg

Imperium za panowania Karla Franza

Stary Świat jest ogromnym kontynentem znajdującym się na wschodniej półkuli. Znajduje się na nim kilka nacji ludzkich, takich jak Imperium, na zachód od którego leży osłonięta magią wyspa Albion i Bretonia. Na południe leżą Estalia i Tilea, a na północnym-wschodzie Kislev. Na północ od Imperium i Kisleva znajdują się surowe, nieprzyjemne tereny Norski, której mieszkańcy są pobożnymi sługami Bogów Chaosu i zaciekłymi przeciwnikami południowych krain. Południowo-wschodnie tereny należą do Księstw Granicznych. Naturalnymi barierami Starego Świata na zachodzie są Morze Szponów i Wielki Ocean i Góry Krańca świata, okalające jego wschodnie granice. Stary Świat zamieszkany jest głównie przez ludzi, chociaż w okolicach Gór Krańca Świata i innych terenaów górzystych żyją Krasnoludy. Są one silnymi sojusznikami Imperium, tak jak byli przez tysiąclecia, chociaż upadek ich cywilizacji osłabił ich możliwość pomocy ludziom w obronie Starego Świata przed Zielonoskórymi i hordami Chaosu.

Nowy Świat

Map Naggaroth 1 Color.jpg
Lustri4.jpg

Nowy Świat leży na zachodniej półkuli i składa się z dwóch kontynentów - Naggarothu i Lustrii, a także z dzikich obszarów, mieszczących się między nimi (zwłaszcza Przesmyk Lustrii, wąski pas ziemi zalesionej lasami deszczowymi, który łączący południowe Naggaroth i północną Lustrię). W przeszłości Nowy Świat przypominał jałową pustynię, wolną od fauny, flory czy ludzi. Był zamieszkany tylko przez bardzo niebezpieczne gady, znane teraz jako Zimnokrwiste (odpowiedniki dinozaurów żyjących w Starym Świecie). Współcześnie Nowy Świat jest zamieszkany przez Mroczne Elfy, prymitywne neolityczne ludzkie plemiona, oraz Jaszczuroludzi.

Wschodnie Krainy

Na ziemiach wschodnich leżą suche, jałowe i oddzielone od Imperium Górami Krańca Świata Ciemne Ziemie, Wielkie królestwo Kataju, Wyspa Nippon, Królestwo Ogrów (północne Góry Mourn), Królestwo Ind, Ostępy Khureszu (region analogiczny pod względem geograficznym i kulturowym do południowo-wschodniej Azji) oraz Wschodnie Stepy.

Południowe Krainy

Krainy Południowe leżą daleko na południe od Księstw Granicznych. Są to tropikalne dżungle, skrywające w sobie starożytne grobowce - pozostałości po antycznym Królestwie Nehekhara (Ludzie ze Starego Świta znają to również jako Ziemie Umarłych), gdzie pierwsza cywilizacja ludzka wyrosła ponad cztery tysiące lat temu i uschnęła. Do Krain Południowych należą również pustynia Arabii, oraz leżące na północ od niej Złe Ziemie oraz Bagna Szaleństwa. Góry Krańca Świata ciągną się w dół Złych Ziem, idąc przez środek dżungli. Dżungle na terenie Południowych Krain są zamieszkane przez drugą co do wielkości, zaraz za Lustrią, populację Jaszczuroludzi.

Ulthuan

Ulthuan.jpg

Ulthuan

Ulthuan (w języku elfów Piękna Wyspa), jest okrągłą, zaczarowaną wyspą znajdującą się na Wielkim Oceanie. Jest ona domem Wysokich Elfów. Ulthuan posiada wiele nawiązań geograficznych i kulturowych do legendarnej Atlantydy z mitycznych Greckich legend. Piękna Wyspa jest podzielona politycznie na wiele Wewnętrznych Królestw o różnorodnych kulturach.  

Pustkowia Chaosu

Pustkowia chaosu leżą na rozległych północnych i południowych biegunach planety. Na najbardziej wysuniętych punktach na obu biegunach znajdują się portale do Domeny Chaosu, innego wymiaru czystej energii fizycznej będącej podstawą świata całkowicie oddzielonego od czterowymiarowego materialnego wszechświata. Wymiar ten jest również czasami nazywany eterem spaczenia . Portale te były niegdyś portalami Prastarych, lecz teraz są źródłem Wiatrów Magii, wiejące przez świat z Wymiaru Chaosu. Pustkowia Chaosu są bardzo górzystym, arktycznym krajobrazem. Jednym ze skutków sąsiedztwa Portali Chaosu jest wypaczenie mieszkańców i ziemi przez mutacje oraz surową energię magiczną. Pustkowia zamieszkuje czysta moc Chaosu, DemonyLudzie z Północy i Zwierzoludzie. Ziemie w pobliżu samych biegunów są niezrozumiałe dla wielu umysłów śmiertelników i żaden śmiertelnik nie zawędrował tak daleko, i przeżył, wyłączając Felixa Jaegera.

Oceany

Wielki Ocean

Wielki Ocean nazywany był przez Prastarych i ich Slannów Stawem Świata. Ocean ten oddziela Stary Świat, ziemie leżące na południu oraz Nowy Świat i jest odpowiednikiem Oceanu Atlantyckiego. Wielki Ocean łączy się z Dalekim Morzem na południu Lustrii i z Oceanem Strachu na południu Południowych Ziem.

Odległe Morze

Odległe Morze jest ogromnym oceanem, umieszczonym między Katajem, Khureshem i zachodnimi wybrzeżami Nowego Świata. Na oceanie tym położone są Nippon, Wyspy Ethlis, Wyspy Sulpheret, Żółwie wyspy, oraz Rozbite Ziemie. Odległe morze łączy się z Morzem Strachu we Wrotach Caliphu (południowy kraniec Kureshu i północny kraniec południowych Pustkowi Chaosu). Odległe Morze jest odpowiednikiem ziemskiego Pacyfiku.

Ocean Strachu

Jest to średniej wielkości ocean, który jest geograficznym odpowiednikiem Oceanu Indyjskiego. Leży południe od Ciemnych Ziem, na wschód od Południowych Krain i na zachód od Królestw Ind. Na Oceanie Strachu, dokładnie na południe od Ciemnych Ziem położone są Wyspy Smoka oraz wiele innych odizolowanych wysep zamieszkałych przez Wysokie Elfy, które wieki temu, podczas ekspansji Imperium Ulthuanu zasiedlały ten świat.

Wewnętrzny Ocean Ulthuanu

W środku magicznej wyspy Ulthuanu znajduje się ocean podzielony na dwie głowne części. Wschodnią zwaną Morzem snów i Zachodnią część zwaną Morzem Zmierzchu. Miasto Lothern broni Cieśniny Lothern, która prowadzi do Wewnętrznego Oceanu, ochraniając Wewnętrzne Królestwa Ulthuanu przed atakami.

Więcej w Fandom

Losowa wiki