Fandom

WarrWikia

Bretonia

Przekierowano z Bretonnia

243strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Bretonnia.jpg

Królestwo Bretonii jest feudalnym królestwem, leżącym między Górami Szarymi i Wielkim Oceanem. Jest drugim pod względem wielkości i potęgi militarnej państwem w Starym Świecie, zaraz po Imperium, które jest ich głównym konkurentem, a zarazem najważniejszym sojusznikiem. Kultura i społeczeństwo Bretończyków obraca się wokół ideałów szlachty i ściśle przestrzeganego Kodeksu Rycerskiego. Naród ten słynie głównie z licznego rycerstwa, które jest w stanie konkurować nawet z elitarnymi oddziałami Imperium.

Religia dominującą w Bretonii jest kult bóstwa znanego jako Pani Jeziora. Uważa się, że ta tajemnicza bogini czystości, szlachetności i męstwa wspomogła Gillesa le Breton w zjednoczeniu państwa i odparciu hordy zielonoskórych atakujących bretońskie ziemie w 978 roku według Kalendarza Bretonii. Warto przy tym zaznaczyć, że używany w Bretonii kalendarz znacząco różni się od imperialnego, gdyż jego początek wyznacza data koronacji Gillesa zwanego powszechnie Zjednoczycielem.

Jednak istnieje także ciemna strona medalu. Bretońscy rycerze pod wzniosłymi przemowami o chwale i sprawiedliwości ukrywają swoją arogancję oraz pychę. Życie chłopstwa w Bretonii obarczone jest nieskończoną niesprawiedliwością i pogardą ze strony szlachty, która obiecała dawniej chronić swoich poddanych. Mimo swojego okrucieństwa rycerze Bretonii wciąż są podziwiani przez większość Starego Świata.

Historia

Między kalendarzem używanym w Imperium, a Kalendarzem Bretońskim (KB) istnieje około 979 lat różnicy, a to dlatego, że ludzie Bretonii nie byli w pełni zjednoczeni, dopóki król Gilles nie został koronowany w roku 977 Kalendarza Imperium (KI).

Czasy prehistoryczne

Królestwo Bretonii w rzeczywistości nie istniało w czasach Sigmara i pierwszych dni Imperium. Wiele wieków minęło, zanim niezależne i dumne plemiona Bretonów zostały zjednoczone. 

Najwcześniejsze dni bretońskiego ludu nie są dobrze poznane, choć przypuszcza się, że byli oni rządzeni przez jaszczuroludzi na początku powstania planety. Po pierwszych wielkich bitwach o powstrzymanie Sił Chaosu, ziemia, znana dzisiaj jako Bretonia była zamieszkana przez Wysokie Elfy z Ulthuanu, pod panowaniem Króla Feniksa Bel-Shanaara. Elfy zbudowały tam wiele kolonii, z których najsłynniejszą było miasto Tor Alessi.

Kolonie te przetrwały elfią wojnę domową z Malekithem, raczej bez szwanku, ale wkrótce musieli zmierzyć się z gniewem krasnoludów w konflikcie zwanym jako Wojna o Brodę. Bretonia była głównym miejscem zmagań podczas tej trwającej ponad trzy stulecia wojny. Konflikt zakończył się ostatecznie śmiercią Króla Feniksa Caledora II i zdobyciem jego korony przez krasnoludy. Wojna tak osłabiła Wysokie Elfy, że następny Król Feniks - Caradryel nakazał wszystkim elfom powrót do Ulthuanu.  Tych niewielu elfów, którzy ośmielili się sprzeciwić rozkazom, udało się do magicznej puszczy Athel Loren, tym samym tworząc szczep Leśnych Elfów.

To właśnie wtedy pojawiły się tam pierwsze ludzkie plemiona. Około trzech i pół tysiąca lat przed Sigmarem plemiona te przekroczyły Góry Szare i osiedliły się na żyznych terenach, które obecnie należą do królestwa Bretonii.  Te prymitywne szczepy ludzkie miały niewielką wiedzę na temat obróbki metali i opierały swoje przetrwanie głównie na rolnictwie.

Te grupy ludzi czciły boginię natury zwaną Rhya i zbudowali ku jej chwale wiele kamiennych kręgów. Miejsca te do dzisiaj emanują ogromną mocą i są częstym celem podróży druidów. Około pięciuset lat później, tysiąc lat przed nadejściem Sigmara, druga fala ludzkich wędrówek przekraczała Góry Krańca Świata uciekając przed groźbą ataku ze strony zielonoskórych. Te nowe ludzkie plemiona obyte w wojnie, silne i gwałtowne, walczyły zarówno z zielonoskórymi, jak i z ludami tubylczymi. Większość z nich osiedliła się na terenie dzisiejszego Imperium, jednakże jedno z nich przekroczyło Góry Szare. Plemię te zwane Bretonami pokonało zarówno ziekonoskórych, jak i ludzkich osadników wcześniej zamieszkujące te ziemie.

Mroczny Wiek Bretonii  (900 do 977 KI)

Wiele lat później góry przebyli wysłannicy Sigmara, aby prosić o pomoc w walce z hordami zielonoskórych. Plemiona bretońskie odmówiły, nie chcąc prowadzić wojny na obcym terenie, pod rozkazami obcokrajowców. Sigmar wyruszył, więc do bitwy bez pomocy zachodnich sąsiadów. Bretończycy przez następne tysiąc lat toczyli wojny między sobą, zazdrośnie spoglądając na rosnącą potęgę Imperium.

Za sprawą krasnoludów z Gór Szarych handel i nauka w Bretoni mogła się rozwijać. Wkrótce licznie zaczęły powstawać niewielkie królestwa. Do roku 770 KI królestw na terenie Bretonii było 16.

Zielonoskórzy żyli wokół granic Bretonii przez wiele lat. Gdy ich populacja osiągnęła krytyczny poziom, hordy zielonych wojowników naparły na ziemię Bretonii. W roku 930 KI, ogromna armia orków, prowadzona przez wodza Gragabada, wyłoniła się z gór i przekroczyła tereny dawnego księstwa Cuileux. Konne oddziały Cuileux stanęły do ostatecznej bitwy przeciwko przeważającym siłom wroga. Kolejne szarże kładły pokotem zielonokórych, lecz ostatecznie, pomimo wielkiego męstwa, dzielni rycerze zostali otoczeni i wybici do nogi.

W następstwie tej katastrofy wojska Quenelles i Brionne wyruszyły na przetrzebioną armię orków. Po wygranej bitwie obaj wodzowie pragnęli przejąć władzę nad wyzwolonym księstwem. By nie osłabiać bretońskich wojsk, zdecydowano, że władca księstwa zostanie wybrany w honorowym pojedynku. Władca Brionne nie sprostał jednak znakomitemu szermierzowi z Quenelles, który dzięki swojemu zwycięstwu rozszerzył znacząco swoje włości. Spustoszenie Cuileux zapoczątkowało serię wojen, które doprowadziły w efekcie do zjednoczenia królestwa. 

W 932 roku KB Balduin nowo ogłoszony książę Brionne, odniósł wielkie zwycięstwo nad znienawidzonym Gragabadem i okrył się chwałą, pokonując wodza orków w pojedynku. Na początku starcia topór olbrzymiego orka ugrzązł w tarczy Balduina, a młody arystokrata przez resztę pojedynku walczył z bronią przeciwnika wbitą w tarczę. Później topór został umieszczony w herbie Brionne, by podtrzymywał pamięć o tym wydarzeniu. To zwycięstwo nie powstrzymało orków, którzy w 948 KI podbili północne prowincje. W tym samym czasie piraci z Norski nękali wybrzeże Lyonesse i Couronne, a zwierzoludzie panoszyli się w okolicach Lasu Arden. Nękani przez trzech różnych wrogów Bretonni zmuszeni byli wycofać się do warowni i zamków, wystawiając resztę ziem na łup najeźdźców. 

W tym samym czasie zachodnie wybrzeża Bretoniizostały splądrowane przez nieumarłe armie Settra - króla Nehekhary. Rok 974 KI przyniósł najazd orków, które w niespotykanej dotąd sile wyszły z górskich i leśnych kryjówek. Zwaśnione plemiona Bretonów i tym razem walczyły odzielnie, próbując bronić własnych ziem przed hordami zielonoskórych. Księstwo Glanborielle zostało całkowicie zniszczone, a władzę nad spustoszonymi terenami przejął książę Carcassonne. Osaczeni przez wrogów ludzkości książęta tracili nadzieję na zwycięstwo.
Bretonia.png
Bretonnia bw.jpg

Ważniejsze miasta :

L'Anguille - znane ze swojej latarnii morskiej prawdopodobnie dawno temu zbudowały ją elfy jest ona twierdzą oraz najwyższym budynkiem w Starym Świeci gdyż wznosi się na 500 metrów.

Bordeleaux - jest głównym ośrodkiem handlu, a handel jest zdominowany przez wina.

Brionne - zwane czasem miastem złodziei z powodu panującego tu bezprawia, większość mieszkańców utrzymuje się z przestępczego procederu w taki czy inny sposób.

Gisoreux - to właśnie z tego miasta Giles le Breton rozpoczął podbój sąsiednich obszarów tworząc w ten sposób podwaliny obecnej Bretonni.

Mousilion - zwane miastem przeklętych z niegdyś pięknego i dobrze prosperującego miasta za sprawą mrocznych potęg (sił Chaosu) zamieniło się w ruinę.

Rycerze Bretońscy

Bretonnia-map.jpg
Bretonia słynie ze swoich tradycji rycerskich oraz pogardy dla broni palnej, nadal głównymi siłami kraju są rycerze, całe życie ćwiczący walkę najpierw jako giermkowie a potem rycerze. Główną siłą kraju jest rycerskie pospolite ruszenie, stałe siły zbrojne pojawiły się dopiero niedawno w niektórych twierdzach. Niektórzy z bogatszych i potężniejszych rycerzy dosiadają jako rumaków Hipogryfów lub Pegazów. Szczególnie te pierwsze stworzenia wzbudzają wielki strach we wrogach.
Rycerz Bretoński.jpg

Rycerz Bretoński

Więcej z Fandomu

Losowa wiki