Fandom

WarrWikia

Jaszczuroludzie

243strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij

Jaszczuroludzie są jedną z najstarszych ras na świecie, stworzoną przez Pradawnych do wykonania ich Wielkiego Planu. Głównym siedliskiem jaszczuroludzi są gorące dżungle Lustrii , jednak na całym świecie są rozrzucone mniejsze społeczności wliczając w to społeczeństwa Południowych Ziem, Smoczych Wysp i Ostępów Khuresh . Jaszczuroludzie są podzieleni na podrasy, z których każda pełni w społeczeństwie ściśle określoną rolę.

Historia

Gdy Pradawni przybyli, stworzyli pierwszą rasę, którą byli właśnie jaszczuroludzie. Rozkazano im, by kształtowali świat według ich upodobań i eksterminowali wszystkie niepożądane rasy. Świat Warhammera mógłby być rajem, gdyby nie zapadnięcie się Północnej Bramy i przybycie Chaosu . Pradawni zniknęli pozostawiając Wielki Plan na barkach jaszczuroludzi. Przez milenia jaszczuroludzie walczyli ze Skavenami , Chaosem, Ludźmi czy Mrocznymi Elfami poświęcając wiele żywotów i miast. Do dziś dnia walczą z każdym przejawem Chaosu i starają się urzeczywistnić Wielki Plan.

Społeczeństwo

Slann

Slann-0.jpg

Przywódcy, magowie i kapłani Jaszczuroludzi. Slannowie są niesamowicie potężnymi istotami, których zdolność władania Wiatrami Magii jest niezrównana. Te żabio-podobne stworzenia zmieniły orbitę planety i wykreowały kształt kontynentów zgodnie z wolą Pradawnych. Będąc wymierającą rasą Slannowie spędzają milenia na rozważaniu Wielkiego Planu.

Saurus

Warhammer saurus lizardmen temple guard desktop 900x658 hd-wallpaper-1177027.jpg

Hodowani jako rasa wojowników, Saurusi posiadają wrodzoną wiedzę o sztuce wojennej, która tyko powiększa się wraz z wiekiem. Gruba, łuskowata skóra i dzika, choć możliwa do kontrolowania natura zapewnia, że przedzierają się przez każdego przeciwnika bez najmniejszych problemów. Gotowi na każde poświęcenie i posłuszni woli Slannów, Saurusi są idealnymi żołnierzami.

Skinki

Skinks.jpg

Służący jako artyści i kasta robotników jaszczuroludzi. Skinkowie są mniejsi, bardziej towarzyscy i inteligentniejsi od Saurusów czy Kroxigorów. Naturalnie zręczni w czasie wojny często są używani do zastawiania pułapek, a także nauczyli się oswajać zwierzęta dżungli - jadący na wojnę na szczycie ogromnego Stegadona , czy prowadzący na przeciwnika grupę Salamander . Godnym wspomnienia wariantem Skinków są zmieniające kolor Kameleony. Z pozoru są podobni do swych pobratymców, lecz najczęściej posiadają chwytne, zawinięte ogony, duże oczy mogące poruszać się niezależnie od siebie a ich dłonie i stopy mają kształt szczypiec. Są też stosunkowo nietowarzyskie i kontaktują się niechętnie z innymi jaszczuroludźmi, z wyjątkiem własnych krewnych. W trakcie wojny wykorzystywani są jako zwiadowcy, skradając się blisko linii wroga i pozbywając się go jeden po drugim.

Kroxigory

Kroxigory.jpg

Stworzeni do ciężkiej pracy fizycznej, Kroxigory są nieomal bezmyślne. Nie zmienia to faktu, że są szalenie lojalni wobec Slannów i za ich rozkazem podczas bitwy bez strachu idą w pierwszych szeregach. Ich wielkie łapy są w stanie oderwać bez trudu kończyny przeciwnika. Tak jak Skinki łatwo się przystosowują dzięki czemu często walczą w przemieszanych szykach ze swymi małymi kuzynami.

Miasta świątynne Lizardmenów

Prawie wszystkie miasta świątynne Lizardmenów w Lustrii i Południowych Krainach są bardzo stare, założone w czasach Prastarych. Od tego czasu wiele zostało opuszczonych i popadło w ruinę. Te, które pozostały, nie rozrosły się, ale nawet lekko zmniejszyły, zarastane przez gęstą dżunglę. Od czasu do czasu Magowie-Kapłani danego miasta uznają, że nadszedł odpowiedni czas na odbudowanie ruin. Czasem wyprawa, którą prowadzą pomniejsi kapłani dociera do miasta i je odbudowuje, albo przynajmniej osiedla się w nim. Dzieje się tak dlatego, że kapłani chcą utrzymywać sieć połączeń astralnych między miastami aby kontynuować zamiary Prastarych.

Chociaż większość z miast została założona w czasach Prastarych, nie wszystkie zostały zbudowane według tego samego planu. Każde z nich ułożone jest w inny sposób, zależnie od pewnych astronomicznych danych. Dlatego Hexoatl jest zaplanowane według ważnych współrzędnych słonecznych, a Itza jest zbudowana według obserwacji dwóch księżyców. Inne miasta zostały zaplanowane zgodnie z różnymi konstelacjami. Dwa (i więcej) miast może być przyporządkowane tym samym planetom i konstelacjom, ale w różny sposób, dlatego np. Huatl jest także miastem Słońca ale w inny sposób niż Hexoatl.

Oprócz tych różnic wszystkie Lizardmeńskie miasta łączą pewne cechy.

Świątynie-piramidy

Dominującą cechą każdego miasta są świątynie-piramidy. Są one umieszczone wokół centralnego placu i ułożone są z platform, tak że wyglądają jak schody. Świątynia jest na najwyższym stopniu. Prowadzą do niej jedne (lub więcej) schody, maksymalnie cztery (z każdej strony jedne). W piramidzie znajdują się święte krypty i komnaty, do których prowadzą sekretne przejścia. Poniżej świątyń są labirynty katakumb, które zamieszkują sauruscy wojownicy, gotowi do obrony tych miejsc. Piramidy udekorowane są rzeźbami pomalowanymi intensywnymi kolorami. Odzwierciedlają one różne lizardmeńskie mity i totemy bogów. Każda piramida ułożona jest zgodnie z położeniem jednej lub kilku gwiazd lub planet.

Chociaż każda świątynia poświęcona jest bogowi, którego uważa się także za posłańca jednego z Prastarych, służy ona jako miejsce pobytu Maga-Kapłana. Wyjątkowo wielbieni Magowie mogą mieć nawet swe własne świątynie, zbudowane tylko dla nich. Zmumifikowane szczątki poprzednich Magów ukryte są w kryptach ich własnych piramid albo piramid bogów. Z palankinu w świątyni Mag-Kapłan może komunikować się telepatycznie z innymi Magami na szczytach odległych piramid albo otrzymywać inspirację od Słońca, księżyców, gwiazd i planet, w stosunku do których ułożona jest piramida. Palankin umieszczony jest na cokole wewnątrz świętego stawu. Strażnicy sauruscy i skrybowie Skinków towarzyszą Magowie w otaczających komnatach i portykach. Świątynie poświęcone Sotekowi mają głęboką jamę z wężami, rozciągającą się od najwyższej platformy do samego dołu. Na dnie wiją się ogromne żmije, uosabiające Soteka, karmione przez ofiary spychane na dół. W niektórych miastach jama ta umieszczona jest na placu.

Święte stawy rozrodu

Typowe miasto lizardmeńskie otoczone jest bagniskami. Drogi prowadzące do miasta zwykle przecinają je wybrukowanymi groblami, otoczonymi sfinksami lizardmeńskimi wyrzeźbionymi w ogromnych kamiennych blokach. Bagna są miejscami rozrodu, gdzie rozmnażani są od niepamiętnych czasów Lizardmeni. Niektóre z tych miejsc zostały ogrodzone kamiennymi wybrzeżami w kształt prostokątnych stawów. Pomiędzy tymi stawami są inne stawy zamieszkałe przez mięsożerne piranie. Te spełniają rolę obronną, łapiąc nieświadomych wrogów, którzy próbują podejść do miasta przez dżunglę, okrążając groble.

Centralny plac

Wszystkie drogi prowadzące do miasta spotykają się w jego centrum. Są otoczone rzeźbami przedstawiającymi glify i sceny ważnych wydarzem mitów albo rytuałów, istotnych dla Lizardmenów. Drogi mogą też prowadzić między wysokimi obeliskami umieszczonymi po to, aby określić ułożenie osi miasta względem różnych gwiazd i planet. W sercu miasta jest duży wybrukowany plac. Ze wszystkich stron otoczony jest piramidami. Jest to miejsce, gdzie cała populacja zbiera się, aby obserwować rytuały i gdzie armia miasta paraduje przed wymarszem.

Siedziby Skinków

Siedziby Skinków tworzą przedmieścia miasta. Tutaj Skinkowie mieszkają i szkolą się w rzemiośle, aby tworzyć artefakty cywilizacji Lizardmenów. Mieszka tu wiele typów rzemieślników: twórcy pergaminów, producenci miedzi, rzeźbiarze glifów i warzący odtruwające eliksiry, jak również duża ilość robotników, wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych i ich nadzorcy. Te skupiska małych chatek, podwórzy i warsztatów są zawsze wypełnione Skinkami, wykonującymi różne zadania. Niektóre miasta lizardmeńskie mają populację liczoną w dziesiątkach tysięcy, większość z nich tworzą Skinkowie. Na otwartych przestrzeniach trzymane są Stegadony i inne bestie potrzebne do pracy albo gotowe do wymarsz z armią. Inne bestie zamieszkują małe polany dalej w głąb dżungli, na samych obrzeżach miasta.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki