Fandom

WarrWikia

Kalendarium Skavenów

243strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze7 Udostępnij

Nie pojmując wagi historii, Skaveni nie przechowują zapisków na temat wielkich czynów, tragedii, czy odkryć. Niektóre klany tworzą kroniki, ale znaleźć w nich można jedynie przechwałki, wymówki i oskarżenia. Z tego też powodu poniższe kalendarium Podimperium jest kompilacją zapisków Krasnoludów i kilku dokumentów stworzonych w Imperium, których nie udało się dotąd zniszczyć skaveńskim szpiegom. Wszystkie daty podano według rachuby Imperium, a wiele jest podanych w przybliżeniu (ok.), gdyż w przypadku tak chaotycznej rasy trudno o dokładność. 

HISTORIA STAROŻYTNA 

ok. -2500 do 2000 Prastare miasto, które stać się miało Skavenblight pozostaje we władaniu Ludzi i staje się największym miastem Starego Świata. Miasto słynie z handlu z wędrownymi klanami Krasnoludów z Gór Czarnych. 

ok. -1860 Rozpoczyna się budowa wielkiej świątyni i trwa całe stulecie. 

ok. -1780 Świątynia zostaje ukończona, co zbiega się z wielkimi wybuchami na Morrsliebie. Na niebie dostrzec można wiele meteorów. W ciągu kolejnych lat miasto zostaje zaatakowane przez hordę szczurów niespotykanej wielkości i zaciekłości. 

ok. -1600 Skaveni stają się władcami Skavenblight. 

-1500 Katastrofa w Skavenblight. Wybucha Wielka Machina Zakonu Proroków. Nie zdający sobie z sprawy z istnienia nowej rasy Slannowie odnotowali zakłócenie energii i przypisali je wyłącznie własnym potężnym zaklęciom. Do dziś dnia nie wiążą ze sobą tych faktów. Rozpoczyna się Wielka Migracja ze Skavenglight. 

-1499 W zapiskach Krasnoludów pojawiają się pierwsze wzmianki (i przekleństwa) na temat szczuroludzi. 

-1498 Zalana twierdza Krasnoludów Karak Varn staje się przedmiotem frontalnego ataku Skavenów. 

ok. -1450 Pan Rozkładu znany jako Malkrit prowadzi Klan Moulder do Krainy Trolli na północ od Kislevu i zakłada twierdzę, która stać się ma Piekielną Otchłanią. Lord Visktrin zostaje śmiertelnie zraniony przez Smoka w Górach Żałoby, ale poleca swemu następcy założenie kolonii na dalekim wschodzie - i tak klan, który stanie się Klanem Eshin, znika na jakiś czas. 

ok. -1420 Przynajmniej jeden klan Skavenów widziany jest w Arabii

-1399 Klan Pestilens najeżdża na ruiny miasta Quetza i rości sobie do niego prawo w imieniu Wielkiego Rogatego Szczura. W dżungli rozpoczyna się kampania terroru. 

ok. -1300 Wojna z Nagashem. Rozpoczyna się Długa Wojna o Ułomka przeciwko legionom Nieumarłych. 

ok. -1200 Podpisanie Sojuszu u Stóp Ułomka zostaje przypieczętowany krwią na skórze Smoka i Rada Trzynastu zawiązuje pakt z Nagashem, Wielkim Nekromantą. 

-1197 W wyniku zdrady Skavenów Nagash zostaje zabity, a jego kości stopione, za wyjątkiem dłoni, która w nieznanych Radzie Trzynastu okolicznościach odpływa w bezpieczne miejsce. 

-701 Bitwa o Karak Ośmiu Szczytów. W Księdze Uraz odnotowano, że Górnicy natrafili na tunele Skavenów. Krasnoludy są wstrząśnięte rozmiarami podziemnej siedziby Skavenów. Wybucha przerażająca i zaciekła podziemna wojna. 

-512 Krasnoludy odnotowują upadek Karak Ośmiu Szczytów, kiedy Król Lunn nakazuje ostatnim ocalałym zapieczętowanie grobowców, zbrojowni i skarbów, a następnie kieruje się w stronę Karaz-a-Karak

ok. -500 do -300 Skaveni walczą z hordą zielonoskórych o zwierzchnictwo nad Karak Ośmiu Szczytów, tudzież Miastem Filarów, jak je nazwano. Górne poziomy i zrujnowane miasto zostają oczyszczone z Orków i Goblinów około roku -300. 

ok. -250 Klan Rictus przekupuje Radę i uzyskuje prawo do założenia twierdzy pod Grzbietem Pasterza, jedynej podziemnej drogi na Mroczne Ziemie. 

ok. 100 Nagash powraca i niszczy Klan Rikek. 

OD CZASÓW SIGMARA 

17 Trzy różne Imperialne kroniki i gobeliny odnotowują, że w owym roku Sigmar, człowiek-bóg niszczy armię Szczuroludzi. Zapiski giną, a część gobelinu poświęcona tym wydarzeniom zostaje zjedzona przez szkodniki. 

ok. 50 Lord Nurglitch prowadzi większość Klanu Pestilens na Ziemie Południowe, gdzie zakładają nowe twierdze. 

ok. 100 Wojna Domowa. Z dawna zapomniany Klan Pestilens powraca w dramatycznych okolicznościach do Skavenblight i wszczyna wojnę domową. Tymczasem w Lustrii resztki klanu zostają zniszczone i przepędzone z Lustrii, choć wiele kluczowych tuneli i twierdz nie zostaje odkryta. 

ok. 500 Uznany za zaginiony Klan Eshin, który wywodzi się z klanu prowadzącego Skavenów na wschód w czasie Wielkiej Migracji, powraca z dalekiego Cathayu, gdzie poznał i udoskonalił wiele zabójczych umiejętności. 

ok. 600 Po wchłonięciu wielu klanów Bitewnych Wodzów, spustoszeniu Ziem Południowych i zabiciu Pana Rozkładu w rytualnym pojedynku, Klan Pestilens wprowadza do Rady jednego z Lordów Zarazy - koniec wojny domowej. 

1111 Czarna Zaraza. Zaraza atakuje Imperium. 

1112 do 1124 Wojna z Ludźmi. W Imperium wybuchają Wojny ze Skavenami. Nieliczne Imperialne dokumenty traktujące o tym okresie prowadzą analizujących je historyków do nazwania go kunsztowną mistyfikacją (jakie uwielbiają żacy, którzy mają zbyt wiele wolnego czasu). 

1125 Bitewny Wódz Krricht Rzeźnik Krasnoludów pokonuje wszystkich kandydatów na nowego Bitewnego Wodza Klanu Mors. 

1152 Na rozkaz Rady, z rąk Nartika z Klanu Eshin ginie Imperator Mandred Pogromca Szczurów

ok. 1435 Sułtan Jaffar, potężny arabiański czarownik tworzy koalicję pustynnych plemion (ponoć wzywa również demony na swych sprzymierzeńców) i zakłada rozległe królestwo. Skaveni szpiegują dla Sułtana i mordują wielu jego rywali w zamian za Spaczeń

ok. 1448 Jaffar zostaje zmanipulowany i najeżdża Estalię, zdobywa Magrittę. Stary Świat, w szczególności Bretonnia i Imperium, rusza na krucjaty do Arabii. Szerzy się nieufność i anarcha. 

1563 Skaveni zdobywają Tileańskie miasto Tobaro, włamując się do niego starożytnymi elfimi tunelami wykutymi w klifie. 

1565 Tobaro zostaje odbite przez armię najemników dowodzonych przez księcia Tobaro, której pomaga kontyngent Elfów Wysokiego Rodu z Ulthuanu

1786 Groza Czerwonki. Czerwonka atakuje Bordeleaux w Bretonni. 

1812 Bretonnia i północna Tilea zostają spustoszone Czerwonką. Brionne zostaje do cna spalone. 

1813 Armie Skavenów atakują w całej Bretonni, lecz zostają rozgromione w czasie zaciekłego kontrataku Bretończyków i Leśnych Elfów w Bitwie o Remarche. 

ok. 1850 Powstanie. W Podimperium Skavenów wybucha druga wojna domowa. Rada Trzynastu rozpada się i wszystkie klany przystępują do walki o supremację albo przetrwanie. 

ok. 2000 Nowy Lord Prorok Kritislik prowadzi Klan Scruten z dala od ogarniętego wojną Skavenblight i zakłada wielką kolonię pod Marienburgiem. 

ok. 2150 Po wypadku w laboratorium Ikit Szpon kończy budowę wielkiego Żelaznego Szkieletu. 

HISTORIA NAJNOWSZA 

2302 Wielkie Przywołanie. Szarzy Prorocy zwołują wszystkie klany do Skavenblight i ośmielają się wezwać Wielkiego Rogatego Szczura. Wojna dobiega końca, a przerażeni Bitewni Wodzowie składają śluby posłuszeństwa wobec Rady. Bitewni Wodzowie Gnawdwell, Vrisk Żelazny Pazur, Griznekt Zguba Ludzi oraz Paskrit Szeroki wstępują do Rady Trzynastu. 

2302-2320 Terror w Tilei. Wiele miasteczek w pobliżu Nieszczęsnych Bagien zostaje zniszczonych bądź znika. 

2321 Dzięki ostrzeżeniu Elfich Magów strzegących Lothern, Tileański okręt zostaje zatrzymany i przeszukany przez Straż Przybrzeżną. Przeszukanie zmienia się w bitwę. Plotki głoszą, że wielu szczuroludzi ucieka z okrętu przeskakując burty i znika w mieście. 

2387 Książę Karsten Waldenhof zatrudnia Skavenów do wykonania podkopu pod murami niezdobytego Zamku Siegfrieda w Sylvanii. Po odmowie należnej zapłaty w Spaczeniu, Skaveni wykradają wszystkie dzieci Waldenhofa. 

2473 do dziś Prowadzone przez Króla Belegara, potomka Króla Lunna Krasnoludy powracają do Karak Ośmiu Szczytów. Przechwytują kilka poziomów twierdzy i przyłączają się do toczącej się na wyższych poziomach bitwy przeciwko Klanowi Mors i Nocnym Goblinom z plemienia Zakrzywionego Księżyca. 

ok. 2480 Throt Nieczysty powraca z Pustkowi Chaosu z pochwyconym Ślepoczerwiem. 

2491 Śmiercionośny artefakt Skavenów Czarny Łuk zostaje wykradziony ze Skavenblight, ale zostaje odzyskany w Bitwie o Klasztor La Maisontaal w Bretonni. 

2498 Bitwa pod Szczękami. Podjuszony przez szpiegów Skavenów, Gobliński Herszt Skarsnik zastawia na armię Krasnoludów zasadzkę. 

2499/2502-20504? Bitwa o Nuln. Skaveni niszczą i palą połowę wielkiego miasta Imperium. Prawdopodobnie chodzi o jedną z przygód Gotreka i Felix Jaegera.

2504 Smocze Okręty Mistrza Morskiego Aislinna ścierają się z flotą prymitywnych okrętów w pobliżu Dryfujących Wysp. Pomimo użycia przez Skavenów tajemniczych machin wojennych, triumfują Elfy. Truchła Skavenów wyrzucone na północno-wschodni brzeg Ulthuanu zostają zebrane i spalone przez patrole strzegące wybrzeża. 

1513 do dziś. W wyniku działań Skavenów miasta i forty po obu stronach Gór Szarych zaczynają znikać. Imperium i Bretonnia rzucają na siebie wzajemne oskarżenia. Pomimo napięcia między narodami, dochodzi jedynie do nielicznych, przygranicznych potyczek. 

ok. 2515 W Mrocznych Ziemiach Tretch Czarny Ogon zaczyna zdobywać rozgłos. 

2518 Lord Throt Nieczysty i jego armia z Piekielnej Otchłani walczą z Lordem Chaosu Aelfrikiem Cyenwulfem i jego armią barbarzyńców. Po walce Cyenwulf prowadzi armię w przeciwnym kierunku, wybierając walkę z potęgą Kislevu niż ze zmutowanymi bestiami Klanu Moulder. 

2520 Arcymag Torinubar, Najwyższy Mag Przesmyku Calith zostaje zamordowany w niewyjaśnionych okolicznościach. Na miejscu nie znaleziono żadnych śladów wskazujących na Mroczne Elfy. 

2521 Bitewny Wódz Klanu Mors Queek Łowca Głów zostaje wezwany do Miasta Filarów, by zakończyć toczącą się tam wojnę. Tymczasem kopalnia miedzi Grim-Duraz w Górach Szarych jest ostatnią twierdzą Krasnoludów, która trafia w ręce Skavenów. 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki