Fandom

WarrWikia

Norska

243strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij
Norsca.jpg
Norsca Own.jpg

Norsca posiada mocno poszarpaną linie brzegową i liczne góry utrudniające komunikacje z resztą świata. Na północy leżą ziemie Chaosu (zwane również Cienistymi Ziemiami przez Norsmenów i znane jako Pustkowia Chaosu w reszcie świata), na południu za Morzem Szponów leży Imperium a na wschodzie, za Krajem Trolli, znajduje się królestwo Kislevu Norskę zamieszkiwana była przez Wysokie Elfy i Krasnoludy. Ludzie pojawili sie tam długo po nich. Krasnoludy pozostały, lecz elfy odeszły zostawiając swe ziemie. Jednym z tajemniczych miejsc jest Las Noży, w centrum Norski. Znajduje sie tam prastara Elfia świątynia, lecz dostanie się tam jest niesamowicie trudne i niebezpieczne.

Krasnoludy z Norski

Krasnoludy z Norski są najdalej na północ wysuniętymi klanami w całym Starym Świecie. Zamknięte w swych twierdzach nie miały kontaktu ze swymi krewniakami z południa. Wieki separacji sprawiły, że krasnoludy z Norski nabrały nieco dzikich cech charakteru w porównaniu do reszty swego społeczeństwa.

Krasnoludy z Norsk są ukazane w supplemencie do WFRP 1 - Karsnoludy: Kamień i Stal, oraz w WFRP 2 - Księga Spaczenia.
Główną twierdzą i zarazem stolicą w Norsce jest Karak Drak. Pozostałe główne twierdze to Sjoktraken (port), Kraka Dorden, Kraka Onsmotek, Kraka Ravnvake.

Norsmeni

Norsmeni są zachowaniem i wyglądem podobni do Wikingów. Są oni opisani jako urodzeni odkrywcy, kupcy, rozbójnicy oraz łowcy niewolników, którzy budowali i utrzymywali kolonie w Lustrii (Warhammerowa wersja Południowej i Środkowej Ameryki).

Modele wydane oraz wpisy w publikacjach takich jak Warhammer Armies dla 3 edycji Warhammer Fantasy Battle i gry morskiej Man O 'War są wyraźnie oparte na Wikingach.

Główne informacje o Norsmenach można znaleźć z Khorne Liber, który jest I tomem Liber Chaotica (inne historie z udziałem tomy zawierają Norsmenach bohaterów także), Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP2) suplement Księga Spaczenia oraz Hordy Chaosu suplement do Warhammer Fantasy Battle. Niektóre informacje można znaleźć w wielu innych książkach źródłowych świata Warhammera, np. Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP2) suplement Kraina Królowej Lodu, który ma troche informacji na temat migracji Norsmenów. Był też duży artykuł o Norsmenach do użytku Warhammer Fantasy Battle w Cytadeli Dzienniku Numer 6. Także Norsmenów Maruderzy pojawiają się w suplemencie dla najemnika Psy Wojny.

  • Oryginalnie, emigranici z Imperium do Kisleva i wreszcie do Norski nazywano Norsii. Oni byli przodkami obecnych plemion nordyckich.
  • Największe plemiona Norski to: Aeslingowie, Baersonlingowie, Bjornlingowie, Graelingowie, Sarlsowie, Skaelingowie i Vargowie. Liber Khorne wspomina również o plemieniu Brennów, ale te plemię nie zostało wymienione w żadnych innych źródłach, co może oznaczać, że to rzeczywiście niewielkie plemię. Być może w ramach jednego z największych plemion.
  • Istnieje wiele drobnych plemion lub klanów wśród Norsmenów, które są wymienione w wielu z opublikowanych źródeł. Należą do nich Fremeni, Ogary, Lodowe Ostrza, Snaegrzy, Sortsvinaerzy, Kły Burzy, Burzowe Kruki, Dziesięć Niedźwiedzi, Burzowe Niedźwiedzie, Ursfjordingsowie (Bersekerzy z Urslo), Wilki, Wilczy Bracia ("Skażeni"), Wilcze Szpony.
  • Mowa Norsmenów jest skomplikowanym językiem składającym się z kilkunastu plemiennych dialektów. Strukturalnie, nosi wiele cech Khazalidu, języka krasnoludów, ale spaczone przez dodatki słów ze Starego Reikspiel'a i Mrocznej Mowy.
  • Waluta Norsmenów to małe srebrne monety zwane Sceattas. Monety ukazują surowe podobieństwo do króla plemienia, z którego ona pochodzi. Norsmeni nie używają złota jako waluty , raczej preferują przetapiać złoto do wyrobu biżuterii.
  • System prawny Norsmenow zwany jest Wergild.
  • Wśród Norsmenów są berserkerzy i "Ulfsarksi"( zmieniający kształt albo w wilka albo niedźwiedzia). W suplemencie WFRP2 Księga Spaczenia ci zmiennokształtni są nazywani Ulfwerenarami.
  • Because Chaos Wastes (and changing raw energies of magic and Chaos) are very close to Norsca, various mutations and warped effects are common among the Norse and even the terrain. Norse view these as marks from the Gods.
  • The port settlement of Skeggi is a Norscan trading post on the Lustria coast.
  • In the latest edition of Warhammer Fantasy Battle the Norse, along with the Kurgan and the Hung are described as the predominant Chaos Marauder tribes.
  • In the maps published with the 300th issue of White Dwarf the Norse of Norsca are marked differently to the "Norsii" marauder tribesmen over the mountain range within the Chaos Wastes. This maybe mistake. Norsii were the ancestors of Norse.
  • Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP1) supplement Marienburg: Sold Down the River has history which details many Norse raids against the Marienburg (Warhammer). Also it says that Rothemuur agents manage the Royal Trading Hall in Olricstaad, which is capital of High King Svein (current year for this information is 2512 IC or 2513 IC).
  • During the Storm of Chaos Archaon gathered his generals, The Four, amongst the Norse. Archaons the Four are featured in the Hordes of Chaos Special Characters.

Religia

Religia Norsmenów jest dynamiczna i złożona, oraz wyposażona w szeroki panteon bóstw. Norsmeni czczą głównie Mrocznych Bogów używając ludzkich ofiar. Ci Mroczni Bogowie to bogowie chaosu Khorne, Nurgle, Slaanesh i Tzeentch. Norsmeni mają wiele nazw dla tych bogów. Jednakże Norsmeni również czczą inne istoty (wiele z nich wydaje się demonami oraz książętami demonów) oraz duchy przodków i bohaterów. Istnieją również inni bogowie, którzy mogą być bóstwami, które nie są powiązane z Chaosem.

Głównymi tematami Norsmenów panteonu są: Wojna, Pożądanie, Rozkład i Nadzieja. Ich panteon rzadko oferuje tylko jednego Boga na domene, głównie mają ich kilka. Religia Norsmenów jest opisywana w suplemencie Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP2): Księga Spaczenia i Księga Zbawienia. Także Liber Chaotica oferuje bogów Chaosu.

  • Norsmeni nie mają oficjalnych kapłanów i ich święci nazywani są zwykle Vitki lub szaman. Czasami czarnoksiężnicy Chaosu również przyjmują tą rolę. Nordowie mogą stosować odmienne nazwy dla swoich świętych, jak "Krwawy Ojciec"... itd. Wśród nich ci święci traktowani są z lękiem i są w zasadzie nietykalni, bo Norsmeni obawiają się gniewu bogów.
  • Plemię Skaelingów czci boga demona imieniem Mermedus (uważa się, że jest to ciemne odbicie Manann), który mieszka pod Morzem Szponów.
  • W suplemencie do WFRP2 pod tytułem Księga Zbawienia ukazuje pomniejszy zakon Ulrykan zwany Zakonem Zimowego Tronu, którego zwolennicy są zwani Ragnarytami. W Norsce jest odosobniony klasztor tego kultu pod którym znajduje się legendarny system jaskiń, gdzie znajduje się tajemniczy Tron Śnieżnego Króla.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki