FANDOM

Kalendarium

Lata według kalendarza Imperium

Adrian smith undead horde

-2500. Powstanie Nehekhary , pierwszej ludzkiej cywilizacji. Po śmierci Królowie Kapłani są mumifikowani i chowani w wielkich piramidach. Grupy takich piramid i grobowców nazywane są nekropoliami

-2000. Narodziny Nagasha

-1968. Grupa Mrocznych Elfów zepchnięta z kursu przez sztorm jest zmuszona do zatrzymania się w porcie w Khemri. Nagash uczy się od nich Mrocznej Magii i osiąga więcej niż na zdolnego uczenia przystało. Posiadłszy całą wiedzę, jaką mogły mu przekazać Mroczne Elfy, pokonuje ich przywódców w magicznym pojedynku, a pozostałych zagrzebuje żywych wewnątrz Wielkiej Piramidy w Khemri.

-1959. Nagash zabija Króla Kapłana Khemri i przejmuje jego władzę.

-1950 - 1750. Nagash zaczyna przedłużać swoją więdnącąmłodość przez destylowanie eliksiru z ludzkiej krwi. Na swoich pomocników rekrutuje pewnych zdeprawowanych szlachciców. Razem zaczynają widzieć siebie jako bogów, a ludność miasta jako bydło. Gdy okres ich życia rozszerza się poza okres życia zwykłych śmiertelników, zaczynają unikać światła i poszukują zimnych, ciemnych miejsc, aby ukryć się przed palącym dniem. Nagash nakazuje budowę Czarnej Piramidy Nagasha, jednej z największych budowli zbudowanych kiedykolwiek przez człowieka, przewyższającą nawet Wielką Piramidę Khemri.

-1750 - 1650. Królowie Kapłani zaczynają obawiać sięmocy Nagasha i zawiązują przeciwko niemu wielką konfederację. Po blisko wieku walk potęga Nagasha została ostatecznie złamana, a on sam jest zmuszony do ucieczki na północ. Król Kapłan Lahmi zabiera ze sobą księgi Nagasha pozostawione w Czarnej Bibliotece w Khemri i potajemnie stara się naśladować jego Mroczną Magię.

-1600. Wędrówki Nagasha doprowadziły go do Kalekiego Szczytu, góry nad brzegiem Kwaśnego Morza. Kaleki Szczyt zawiera w sobie największą na świecie, masywną bryłę błyszczącego spaczenia. Nagash rozpoczyna eksperymenty ze spaczeniem, ale wpływ tej ogromnej bryły czystego Chaosu jest tak niszczący, że jest zmuszony do użycia jeszcze silniejszej magii nekromanckiej do podtrzymania swego pseudożycia

-1500 - 1350. Nagash odkrywa, że użyty w małych ilościach spaczeń może być silnym dodatkiem do jego mrocznych czarów. Z powodu braku podwładnych zaczyna z powodzeniem eksperymentować nad ożywianiem zwłok i szkieletów. Używa swoich ożywieńczych niewolników do pracy w kopalniach poniżej Kalekiego Szczytu i do stworzenia Nagashizzar, Przeklętej Jamy,gigantycznej podziemnej fortecy pełnej alchemicznych laboratoriów, koszar, odlewni i zbrojowni. Pyły i odpady z kopalni wkrótce wyjałowiły pobliski ziemie tworząc Pustkowie Nagasha. Prymitywne plemiona ludzkie zaczęły oddawaćmu cześć jako bogu i to ostatecznie doprowadziło do ich deewolucji w zjadającązwłoki rasę ghuli. Na przestrzeni kilkuset lat Nagash zbudował potężne imperium otaczające wybrzeża Kwaśnego Morza.

-1350 - 1250. Skaveni przyciągnięci do Kalekiego Szczytu przez wielką ilość spaczenia wszczynają wojnę przeciwko Nagashowi, lecz Wielki Nekromanta jest teraz tak potężny, że jego legiony zmuszają skavenów do odwrotu. Ostatecznie dochodzi do ugody pomiędzy Nagashem, a Radą Trzynastu. Skaveni zwabiają do Przeklętej Jamy kilka plemion orków i goblinów w zamian za spaczeń wydobywany pod Kalekim Szczytem

-1222. Wielkie trzęsienie ziemi odkrywa w Górach Mglistych bogate złoża gromrilu. Nagash wykuwa ze stopu gromrilu i ołowiu swoją legendarną zbroję.

-c1200. Zbuntowani Królowie Kapłani, którzy studiowali prace Nagasha uświadamiają sobie obecność Wielkiego Nekromanty i wysyłajądo niego posłańców. Pogłoski o tym docierają do tych Królów Kapłanów którzy nie przeszli na Ciemną Stronę i zwolennicy Nagasha zostają pokonani i wypędzeni przez sojusz pod dowództwem Króla Kapłana Alcadizaara.

-1163 - 1152. Nagash wypowiada nagle wojnę Królom Kapłanom. Królowie są teraz zjednoczeni przez Króla Alcadizaara i pod jego dowództwem pierwszy najazd Nagasha zostaje zatrzymany. Nagash zsyła na te ziemie zarazę. Jego ożywieńcy są na nią niewrażliwi, ale ludność tego kraju umiera w męczarniach. Nowa armia ożywieńców najeżdża ziemie Królów Kapłanów niszcząc wszystko na swej drodze. Alcadizaar zostaje sprowadzony w łańcuchach do Nagashizzar, gdzie Nagash poddaje go torturom.

-1151. Wielki Rytuał. Po wchłonięciu zdumiewającej ilości spaczenia Nagash rozpoczyna Rytuał Budzenia. Czując niebezpieczeństwo, w jakim się znajdują, skaveni uwalniają króla Alcadizaara, który zabija Nagasha i ucieka z jego Koroną Czarnoksięstwa. Jednakże wielu ożywieńców wskrzeszonych przez Wielki Rytuał pozostaje ożywiona, siejąc terror gdziekolwiek się pokażą.

-1149. Arkhan Czarny plądruje miasto Bel-Alia, rozpoczynając to, co późniejsze kroniki Arabii nazwą Wojnami Śmierci. Przez następny tysiąc lat Arkhan najeżdża ziemie Arabii z otaczających je pustkowi. Potężna kiedyś cywilizacja władająca tymi ziemiami zostaje zredukowana do kilku osłabionych państewek-miast i garści pustynnych plemion.

-1147 - 1020. Ciało Alcadizaara zostaje odnalezione przez Kadona, który wyrywa z rąk martwego króla Koronę Czarnoksięstwa. Stworzone przez niego imperium ożywieńców zostaje spustoszone przez wodza orków Dorka Czerwone Oko.

-c600. Vorag Krwistozęby jednoczy rozproszone plemiona ghuli żyjące pod Kalekim Szczytem i zostaje pierwszym i jedynym Królem Ghuli. Duża, ale niezdyscyplinowana armia pod jego dowództwem szybko pokonuje i niszczy gobliny z plemienia Czerwonej Chmury. Pozostali przy życiu członkowie plemienia zostają zniewoleni i zmuszeni do budowy Fortecy Voraga na wschód od Równiny Kości. Następnie Vorag atakuje goblińskie plemię Szarych Wiedźm, które zostaje zmuszone do wycofania się do swoich górskich siedzib. Podcza oblężenia ich siedziby Vorag zostaje ugodzony dobrze wymierzonym pociskiem z balisty i ginie. Pozbawione dowódcy ghule rozpraszają się i przedostająz powrotem do Kalekiego Szczytu. Forteca Voraga zostaje zapomniana i popada w ruinę.

-40. Nagash odradza się dokładnie po 1111 latach po zniszczeniu. Usiłuje zmusić Króli Grobowców do podporządkowania się jego rozkazom, jednak oni buntują się i pod wodzą króla Settry zmuszają go do odwrotu do Nagashizzar. Po powrocie Nagash znajduje swoją twierdzą opanowaną przez skavenów, ale wypędza ich wszystkich w ciągu jednej nocy. Przez następne trzy dekady pojedyncze kontrataki skavenów są odpierane przez siły Nagasha.

- 39. Settra obraca się przeciwko innym Królom Grobowców i zostaje pokonany w bitwie trwającej przez siedem dni i siedem nocy. Wycofuje się do Khemri, by stworzyć imperium Ożywieńców, które będzie konkurowaćz imperium Nagasha zarówno wielkością jak i potęgą.

-30. Nagash wykuwa Żelazną Dłoń.

-15. Arkhan Czarny rozbija olbrzymią hordę skavenów w bitwie pod Skałą Śmierci. Porażka skavenów jest tak wielka, że zaniechająodbicia Przeklętej Jamy.

1 - 15. Nagash dowiaduje się, że Korona Czarnoksięstwa znajduje się w posiadaniu Moratha. Udaje się na północ, by odzyskać swojąkoronę, ale Morath zostaje pokonany przez Sigmara zanim Nagash mógł odzyskaćswoją własność. Nagash wskrzesza ogromną armię ożywieńców i atakuje Imperium . W Bitwie o Rzekę Reik Nagash zostaje pokonany przez Sigmara, a jego armia prawie doszczętnie zniszczona.

16. Krell, jedyny ocalały z armii Nagasha, zostaje pokonany w Bitwie nad Jeziorem Lodowcowym i uwięziony w magicznej krypcie.

c100. Ożywieńcza flota Settry po raz pierwszy atakuje wybrzeża późniejszej Bretonii , biorąc do niewoli do Khemri setki ludzi, których czeka los gorszy od śmierci.

876. Wojownicy z Norski , podczas podróży do Lustrii zdobywająstatek kupiecki z Imperium i nieświadomie biorą na pokład ciało wampira Luthora Harkona. Gdy statek dociera do Lustrii, cała załoga jest już albo zniewolona albo przemieniona w ożywieńców. Luthor rozpoczyna budowę swojego imperium w południowej Lustrii. Miejsce to zyskuje złą sławę i zostaje nazwane Wybrzeżem Wampirów.

1111. Czarna Śmierć wywołana przez skavenów wymiata 90% populacji Imperium. Skaveni, wylegają ze swych podziemnych tuneli, by podbićte ziemie. W Sylvanii nekromanta Vanhal wskrzesza ogromną armię z ciałofiar zarazy i stawia czoła skaveńskim najeźdźcom.

1112 - 1124. Vanhal buduje fortecę Vanhaldenschlosse i tworzy potężne Imperium Ożywieńców. Przez następne dziesięciolecie Vanhal, niedobitki Imperium i skaveni toczą wojny przeciwko sobie. Wojna kończy się, gdy Vanhal zostaje zamordowany, a jego armia unicestwiona. Skaveni osłabieni przez wojnę z Vanhalem zostają pokonani i zmuszeni do powrotu pod ziemie przez hrabiego Mandreda Zabójcę Skavenów.

1175. Settra prowadzi dużą armię przeciwko Bretonii. W Dzikim Punkcie spotyka się z bretońską flotą dowodzoną przez admirała Henriego Lamorte. Flota Settry zostaje pokonana, ale on sam ucieka ślubując zemstę.

1207 - 1244. Odkryte zostają nekromanckie praktyki Dietera Helsnichta i zostaje on wypędzony z Middenheim . Ucieka do Puszczy Cieni, gdzie ożywia armię, którą atakuje Imperium. Rozbija pierwszą armię Imperium wysłaną by go powstrzymać, jednak sam zostaje pokonany w Bitwie pod Beeckerhoven przez połączone siły Imperium i Kislevu . Ciało Dietera nigdy nie zostało dnalezione.

1275. Krypta rodziny Lamorte zostaje obrabowana przez złodziei grobów, którzy kradną ciało Henriego Lamorte w wydawałoby siębezcelowym występku. Niedługo później jednak raporty donoszą o się nowym, utalentowanym Lordzie Upiorów dowodzącym flotą Settry...

1681. Noc Żywych Trupów. Nagash powraca raz jeszcze 1666 lat po zabiciu przez Sigmara. Przez jedną noc umarli przemierzają znany świat siejąc strach i zwątpienie wśród żywych . Całe wioski i miasta zostały opanowane i zniszczone przed końcem nocy terroru.

1797. Vlad von Carstein zostaje pierwszym Hrabią wampirem Sylvani i poślubia hrabinę Isabellę von Drak. Przez następne dwa wieki pozostałe rodziny arystokracji zostają zarażone przekleństwem wampiryzmu.

2010. Zniszczenie Ostermark przez Vlada von Carstein rozpoczyna Wojny Hrabiów Wampirów. Armie ożywieńców przemierzają kraj pomiędzy Stirlandem a północną granicą.

2051. Vlad von Carstein zostaje zabity podczas oblężenia Altdorfu , a Isabella nie chcąc spędzić wieczności bez niego popełnia samobójstwo. Hrabiowie zaczynają walczyć między sobą, a ich armia ożywieńców rozdziela się by walczyć w ich rodzinnych waśniach.

2094 - 2121. Konrad von Carstein okazuje się najsilniejszym z wampirów. Wiedzie swoje siły przeciwko Imperium, ale zostaje pokonany w bitwie Czterech Armii w 2100. Ostatecznie zostaje pokonany przez połączone armie Imperium i krasnoludów w Bitwie pod Grim Moor w roku 2121.

2132 - 45. Manfred von Carstein, ostatni i najprzebieglejszy z wampirów, atakuje niespodzianie będące w stanie wojny domowej Imperium. Niemalże udaje mu się zdobyć Altdorf, ale ostatecznie zjednoczone siły Imperium, krasnoludów i wysokich elfów zmuszają go do odwrotu do Sylvani. Postanowiwszy raz na zawsze zlikwidować zagrożenie ze strony Hrabiów Wampirów, różne frakcje Imperium jednoczą się i wraz z ich krasnoludzkimi i elfimi sprzymierzeńcami, przeszukują mroczne lasy Sylvanii. Manfred zostaje ostatecznie osaczony w zatoce Hel Fenn, gdzie zostaje pokonany, a jego armia zniszczona.

2491. Heinrich Kemmler, znany także jako Liczmistrz, odnajduje kryptę straszliwego Krella, Mistrza Chaosu i wskrzesza go z powrotem do życia. Na czele potężnej armii ożywieńców wędrują z Szarych Gór do Bretonii, paląc i rabując wszystko na swej drodze. W zaciętej bitwie o klasztor la Maisontall ich armia odnosi tak ciężkie straty, że zostają zmuszeni do powrotu do Szarych Gór. Ich powrót na czele nowej armii jest tylko kwestią czasu...

Szkielety

Zombi

Więcej z Fandomu

Losowa wiki