FANDOM

Mój ślub ubóstwa uczynił mnie bogatym, mój ślub posłuszeństwa uczynił mnie potężnym. Mój ślub czystości? Ach ... ”

- anonimowy opat

Opat to tytuł noszony przez starszych mnichów w imperialnych klasztorach. Wierni czasem poszukują opatów, by uzyskać rady dotyczące dogmatów religii. Większość opatów decyduje się pozostać w swoich klasztorach, aż do śmierci, ale niektórzy wyruszają w świat, by szerzyć swoją wiarę.

Niektórzy opaci angażują się w politykę, lecz zdecydowana większość preferuje życie w samotności lub podróże zwiększające zasięg kultu. Z tego powodu opat rzadko zostaje głową zakonu, pozostawiając organizację i politykę w rękach arcykapłana.
Opat

Opat klasztoru Sigmara

Opis

Prawnie jedynymi osobami mającymi władzę nad opatem są zwierzchnicy kultów i sam Imperator. Ten przywilej sięga wieków i choć większość opatów o nim wie, bardzo niewielu korzysta z niego na co dzień. Opat może legalnie mianować hrabiego elektora, a z pełnym poparciem kultu nawet cofnąć go z urzędu.

Istnieją dwa rodzaje opatów: ci wybierani wewnątrz opactwa w ściśle strzeżonym procesie oraz ci mianowani na swój urząd przez arcykapłanów i prałatów z zewnątrz. Opaci wybierani w klasztorach są zwykle bardziej szanowani przez mnichów, ale ci z zewnątrz bardziej entuzjastycznie wprowadzają reformy. Czasami mnisi są tak podzieleni, że by uniknąć rozłamu w klasztorze, wybierają na opata kogoś z zewnątrz, a czasem opactwo znajduje się tak daleko, że tylko wybrani poufnie zajmują to stanowisko.

Garść odległych klasztorów w Imperium pełni funkcję garnizonów, które rządzone są przez kapłanów-wojowników i mnichów, najczęściej Sigmarytów. Te fortece są częstymi celami ataku, więc tamtejsi opaci mają dość rozległe doświadczenie wojskowe. Ponieważ wiedza teologiczna również jest wymagana, większość z nich jest wybierana wewnętrznie. W uznaniu ich podwójnej roli, noszą oni tytuł kasztelana.

Znani opaci

  • Steffron Kurdtz - ojciec Steffron Kurdtz jest opatem z klasztoru Sigamrytów, znajdującego się w centrum Imperium. Jest szanowany i uwielbiany przez mnichów, a jego reputacja sięga nawet  Altdorfu  i  Middenheim. Mimo swojego podeszłego wieku wciąż jest dość energiczny i dobrze się trzyma. Myśli o przejściu na emeryturę, lecz żaden z mnichów nie chce o tym słyszeć.

Źródła

Warhammer FRP: Księga Profesji