FANDOM

Dwarf Colour

Wojna Starożytnych, znana ludziom i krasnoludom jako Wojna o Zemstę, a przez elfów zwana Wojna o Brodę to światowy konflikt, który wybuchł na dwa tysiące lat przed narodzinami Sigmara Młotodzierżcy. Toczył się on między krasnoludami z Gór Krańca Świata, a Wysokimi Elfami z Ulthuanu i jego koloni. Armią krasnoludów dowodził król Gotrek Łamacz Gwiazd, a armią elfów Król Feniks Caledor II, który umarł w bitwie kończącej wojnę.

Wojna spowodowała wyniszczenie obu ras. Caledor II został pokonany w pojedynku przez Gotreka, a korona Króla Feniksa została zdjęta z jego ciała przez krasnoludzkiego króla, jako rekompensata za zamordowanie przez Celedora jego syna. Chociaż krasnoludy wojnę wygrały, to pozostawiła ona ich bardzo osłabionych, przez co nie mogli efektywnie powstrzymywać najazdów orków i skavenów. Przegrane elfów z rąk krasnoludów i kolejne ataki Mrocznych Elfów doprowadziły do wezwania przez Ulthuan wszystkich pozostałych przy życiu elfów - cywilnych i wojskowych - aby broniły swojej ojczyzny. Chociaż wielu z nich opuściło Stary Świat, pozostałe elfy nie okazały tyle lojalności wobec Ulthuanu i pozostały w niezależnych koloniach, zostając Leśnymi Elfami. Krasnoludy i elfy, niegdyś potężne, teraz w cieniu swojej chwały, dalej ukazują urazę trwającą między Synami Grungniego i Potomkami Asuryana.

Chociaż to właśnie elfy przegrały wojnę, to najwięcej strat doznały krasnoludy, gdyż po zakończeniu wojny, gry wróciły do swych górskich siedzib, nastąpił ogromny kataklizm, który wstrząsnął fundamentami Gór Krańca Świata. Nikt nie zna prawdziwych powodów jego pojawienia się, ale skutki trzęsień ziemi i działalności wulkanicznej znacznie osłabiły królestwo krasnoludów. Okres ten ma wiele nazw, ale przez krasnoludy nazywany jest Czasem Nieszczęść.

Początek

Dawno temu, przed nadejściem Sigmara i Gillesa Zjednoczyciela, podczas Wieku Odkryć, Wysokie Elfy były sprzymierzone z wieloma rasami; w tym z krasnoludami, które już w momencie spotkania z nimi tworzyły wysoko rozwiniętą cywilizacje. Kombinacja kultur tych dwóch ras znacząco zwiększyła ich siłę. Krasnoludy znały tajemnice zwiększania siły broni za pomocą magicznych run i z chęcią oddawały swoje wyroby co bardziej utalentowanym elfom. Elfy natomiast nauczyły krasnoludy jak zaklinać przedmioty i pokazały im sztukę, taką jak poezja i literatura. Handel między rasami rozkwitł, elfi jedwab i stal była ceniona przez niski lud, a krasnoludzkie bronie, zbroje i alkohol stały się częstym widokiem na Ulhuanie. W tym czasie elfy założyły w Starym Świecie takie kolonie jak twierdza Sith Rionnasc'namishathir u ujścia Reiku (dzisiejszy Marienburg), czy Tor Alessi (dzisiaj L'Anguille w Bretonii).

W Wieku Konfliktów, podczas tragicznej wojny domowej zwanej Uderzeniem, Król Feniks Caledor został władcą Wysokich Elfów, po zabójstwie jego poprzednika - króla Bel Shanaara przez Malekitha. Jednak dopóki Malekith był na wolności, pokój nie mógł nadejść. On i jego zwolennicy (nazywani od teraz Mrocznymi Elfami) zostali wygnani na kontynent Naggaroth, gdzie Wiedźmi Król zaczął wcielać w życie swój plan, który miał już niedługo przyczynić się do rozpoczęcia straszliwej wojny.

W -2005 roku KI kilku partyzantów Durchii zostało w tajemnicy wysłanych do Starego Świata z zamiarem wywołania jak największej ilości niepokojów między Wysokimi Elfami a krasnoludami. Mroczne Elfy osiągnęły swój cel atakując karawany handlowe, oszukując krasnoludzkich kupców i niszcząc kilka mniejszych osad (najbardziej znaną z nich było Zakbar Varf). Doprowadziło to do ograniczeń handlowych i surowych sankcji nakładanych na elfy, które odważyły się handlować na terenie ziem krasnoludów.

Pierwsze oznaki wojny

Wysoki Król Gotrek Łamacz Gwiazd zdecydowanie próbował uniknąć konfliktu. Nie zdawał on sobie jednak sprawy z wojny domowej, która miała miejsce na Ulthuanie. Wysłał do elfów posłańców, żądając informacji o przyczynach ataków i natychmiastowego ich zaprzestania. Odpowiedź była natychmiastowa, bezkompromisowa i odmowna. Krasnoludy były oburzone, ale Łamacz Gwiazd spróbował ochłodzić temperament swoich poddanych i w roku -1997 KI wysłał do Ulthuanu swojego najlepszego ambasadora Foreka Grimboka, aby powtórnie omówił tę sprawę w rozmowie z królem Caledorem II (synem Caledora Zdobywcy). Kiedy przybył wielu elfów zdało sobie sprawę, jak poważne były to oskarżenia.

Caledor II lekkomyślnie zaprzeczył oskarżeniom skierowanym przeciwko niemu i jego rasie, a nawet odmówił zbadania pochodzenia ataków. Gdy Grimbok po raz kolejny oskarżył elfy o podżeganie do niepokoju, Caledor wpadł w gniew. Bojąc się o stratę swojej reputacji, kazał swoim ludziom ogolić brodę ambasadora i wygnać go poza granice królestwa. W ten sposób obraził zarówno jego, jak i całą rasę krasnoludów. Upokorzony Grimbok wrócił do domu i przekazał Łamaczowi Gwiazd ponurą prawdę. Gdy ten dowiedział się o ataku na swojego przedstawiciela, natychmiast rozpoczął przygotowania do wojny. Sam Grimbok został później Zabójcą Trolii ze względu na wstyd jaki przyniosło mu tamto wydarzenie.

Walki

Krasnoludy szykowały się do wojny przez prawie cały rok, wzywając do walki żołnierzy z odległych krańców swojego królestwa. Do kompanii wojennej dołączyli Łamacze Żelaza z Karaz-a-Karak, Długobrodzi z Karak Azgal, a nawet Zabójcy z Karak Kadrin. Po zdobyciu Tor Alessi, Gotrek złożył przysięgę, że odzyska od elfów zadośćuczynienie w postaci złota albo krwi, lub zgoli sobie brodę. Pragnące zemsty krasnoludy nie zamierzały pozwolić mu na złamanie tej obietnicy. Gdy Caledor dowiedział się o napaści na miasto, oburzony nakazał swoim generałom wysłać na morze ogromną flotę, która odzyska Tor Alessi. Siła, która opuściła Ulthuan była większa, niż kiedykolwiek wcześniej lub później, lecz mimo to Rada Książęca obawiała się zostawić ich kraj bez opieki. Jednak Caledor był zbyt zdeterminowany, by odpuścić.

Elfy i krasnoludy walczyły zaciekle, aż w roku -1974 KI Caledor zabił księcia Snorriego Pórękiego, po tym jak wyzwał on go na pojedynek. Po latach, zmęczone walką i pragnące ograniczyć straty elfy zaczęły wycofywać się ze Starego Świata. Poszukując zemsty za śmierć kuzyna, Morgrim Baugrim poprowadził siły, które miały całkowicie zniszczyć elfią rasę. Elfy wycofywały swoje siły przez wiele lat, aż w końcu zdecydowały się stanąć do walki pod Oeragorem (-1968 KI). Kiedy obie armie się spotkały, rzeki spłynęły krwią, a żolnierze ginęli tysiącami. Walki zakończyła śmierć Imladrika, księcia dowodzącego głównymi siłami Wysokich Elfów. Został on pokonany w pojedynku przez Morgrima. Pozbawiona dowódcy armia ponownie zaczęła się wycofywać.

Uznany za bohatera Morgrimi kontynuował podbój elfich osad w Starym Świecie. Szczególnie wsławił się zdobywając miasto Athe Maraya w roku -1948 KI. W trakcie walki o metropolie życie stracili bohaterowie poprzednich bitew - książe Salendor z Tor Achare i Brok Stonefist z Karak Azul. Krasnoludy zdecydowanie różniły się od przeciwników, z którymi dotąd walczyły elfy. Nie rezygnowały z walki nawet wtedy, gdy porażka była z góry przesądzona. Wojna ciągnęła się latami. Elfy nie mogły zdobyć niedostępnych krasnoludzkich twierdz, a Dawi, mimo trzynastu prób nie byli w stanie dostać się w obręb murów Tor Alessi, odbitego przez armie Caledora. W wyniku działań wojennych większość terenów Athel Loren została zniszczona. Konflikt ciągnął się przez następne 450 lat.

Bitwa Trzech Wież

W roku -1560 KI, podczas czternastego i ostatniego oblężenia Tor Alessi (zwanego później "Bitwą Trzech Wież") krasnoludy przez ponad sto dni próbowały zniszczyć mury miasta (nie znały jeszcze wtedy czanego prochu). Gdy działania te okazały się bezowocne, przystąpiły one do niszczenia wbudowanych w mury wież. Ostatecznie krasnoludom udało się dostać do miasta, gdzie król Gotrek stawił czoło Caledorowi. Podobno ich pojedynek trwał nieprzerwanie przez trzy dni.

Kalendarium

995KK -2005KI Wielka Zdrada niszczy stosunki Krasnoludzko-Elfickie. Wysokie Elfy są oskarżane o ataki.

1003KK -1997KI Początek Wojny o Zemstę.

1026KK -1974KI Snorri Halfhand, Syn Gotreka Starbreakera, zabity w pojedynku prez Caledora II.

1032KK -1968KI Krasnoludy pokonują elfy w bitwie o Oeragor. Morgrim Halfhand zabija Imladrika.

1120KK -1880KI Bitwa w Czarnej Zatoce kończy się zwycięstwem Krasnoludów, gdyż krasnoludzkie statki są w stanie zręcznie manewrować w małej przestrzeni wokół Barak Varr, czego elfickie okręty zrobić nie mogą.

1440KK -1560KI Bitwa Trzech Wież, czternaste oblężnie Tor Alessi. Krasnoludy pokonują elfy w tytanicznej bitwie. Gotrek zabija Caledora i zabiera Koronę Feniksa jako rekompensatę.

1491KK -1509KI Król Feniks odwołuje armie Wysokich Elfów do Ulthuanu. Pozostałe kolonie widzą to jako zdradę.

1499KK -1501KI Wojna o Zemstę kończy się odwrotem Wysokich Elfów. Krasnoludy są zwycięskie, ale zdziesiątkowane. Athel-Loren założone w Lesie Loren.